Van den Broek staat voor de ontwikkeling van menselijke organisaties. Ruimte voor mensen impliceert dat je durft na te denken over de vraag hoe je organisaties vormgeeft met ruimte voor de mens in de meest brede zin van het woord.
Dan gaat het over begrippen als betrokkenheid van iedereen, transparantie, eigenaarschap, mogen experimenteren en mogen leren. Dan gaat het ook over zingevingsvragen. Concreet: is het mogelijk te stoppen met regels, systemen, structuren en procedures die betrokkenheid, eigenaarschap en dergelijke in de weg staan en er juist voor zorgen dat mensen niet het beste uit zichzelf kunnen halen?
Voor ons zijn het vragen en uitgangspunten tegelijk die we in onze opdrachten graag met opdrachtgevers bespreken. Hopelijk ter inspiratie. Zoals wij worden geïnspireerd door Hamel en Zanini. In oktober 2020 schreven ze het boek: Humanocracy. Het boek is een warm pleidooi voor een menselijke organisatievorm, waarin betekenis geven aan leven en werk essentieel is.
Dat sluit goed aan bij een belangrijke kernwaarden van ons bureau: we willen waarde en betekenis toevoegen aan onze opdrachtgevers. Omdat we geloven in organiseren op menselijke maat. Dat is onze passie, daar ontlenen we plezier aan en daar worden we graag aan gehouden.
Bij Van den Broek geloven we erin dat de beste oplossingen samen tot stand komen.
Daarbij benadrukken we twee belangrijke uitgangspunten: we doen wat kan en we willen haalbare en realistische oplossingen bieden.
Hoe doen we dat?
Laten we samen ontdekken hoe we jouw organisatie het instrument kunnen maken waarmee het potentieel van je team optimaal benut wordt.

Belangrijke kenmerken van onze werkwijze
De oplossingen van Van Den Broek werken, omdat we ons altijd houden aan de volgende kenmerken:
- We onderzoeken met opdrachtgevers samen welke begeleiding ze nodig hebben.
- Duurzame en praktisch toepasbare oplossingen komen altijd tot stand door co-creatie.
- We geloven in de 70/20/10 regel van Jennings, die er vanuit gaat dat mensen de grootste bron zijn van toe te passen kennis en kunde.
Kernwaarden zijn voor ons belangrijk omdat ze waarborgen dat ze waarde en betekenis toevoegen aan het werk van mensen. Dat doen we door nadrukkelijk te kijken naar het talent en de inzetbaarheid en ontwikkeling ervan binnen jouw organisatie. Zodat mensen gelukkiger worden en organisaties succesvoller.
Modellen en werkvormen
In onze opdrachten werken we vanuit de praktijk en gebruiken we modellen, die van waarde zijn in de opdrachten die we uitvoeren. Hamel en Zanini bijvoorbeeld over humanocracy. Cooperrider en zijn appreciative inquiry. Dave Ulrich en zijn HR rollen. Vermaak en de Caluwé en hun kleurenmodel van organisaties. De leiderschapsrollen van Quin, Lencioni voor teamontwikkeling.
We zetten werkvormen in die ervaringsgericht zijn: games, die je fysiek speelt, de prachtige leiderschapsfilmpjes van Roek Lips, het labyrinth voor persoonlijke ontwikkeling, de luchtige fabels van Kotter. En nog veel meer!

Humanocracy en HR-beleid
Het schema (bron: Hamel en Zanini, pp 20) geeft goed weer waar de verandering ten aanzien van HR uit bestaat. HR is en was het domein waar van oudsher veel aandacht wordt besteed aan inzet en ontwikkeling van menselijke resources om zoveel mogelijk output te creëren.
In een meer humanocratisch model wordt de vraag gesteld welk soort organisatie mensen het beste tot hun recht laat komen. Zeker in tijden van “war on talent”, waarin je mensen wil binden en boeien, een mooie invalshoek.

