Teamontwikkeling

Teams helpen met hun ontwikkeling is voor ons de belangrijkste bouwsteen van organisatieontwikkeling. We geloven dat de ontwikkeling van vakmanschap bij teamontwikkeling centraal moet staan om vervolgens te bekijken hoe je van daaruit sturing organiseert. Voor ons zijn heldere resultaatdefinities binnen een goed ontwikkelde vakmanschapsstructuur leidend. Geen onnodige procedures en managementinzet waar het niet nodig is. Vakmensen staan centraal. 

Vaak starten vragen rond teamontwikkeling met een concrete waarneming van teamleden en/of teamleider. Die waarnemingen varieren van “we geven elkaar te weinig feedback” tot “taken zijn niet helder genoeg” tot “we hebben een andere vorm van leiderschap bodig”. Wat de vraag ook is, we kiezen er bijna altijd voor om teamleden te interviewen om op basis daarvan een begeleidingsvoorstel te maken. We putten daarbij uiteraard uit onze langjarige ervaring en gebruiken elementen uit de modellen van Lencioni (The five dysfunctions of a team (2002) en Hackman (Leading teams, setting the stage for great performances (2002). 

Analyze en onderzoek

Vaak starten vragen rond teamontwikkeling met een concrete waarneming van teamleden en/of teamleider. Die waarnemingen varieren van “we geven elkaar te weinig feedback” tot “taken zijn niet helder genoeg” tot “we hebben een andere vorm van leiderschap bodig”. Wat de vraag ook is, we kiezen er bijna altijd voor om teamleden te interviewen om op basis daarvan een begeleidingsvoorstel te maken. We putten daarbij uiteraard uit onze langjarige ervaring en gebruiken elementen uit de modellen van Lencioni (The five dysfunctions of a team (2002) en Hackman (Leading teams, setting the stage for great performances (2002). 

Beiden geven naast aandacht voor individuele competenties en cultuur aandacht aan zaken als structuur, ondersteuning en resultaten.