van den logo
hero-banner-background

Het LEAD leiderschapsprogramma

De ontwikkeling van eigen leiderschap, van iedereen, is voor ons de kern van elk management ontwikkelingstraject. Durf thema’s bespreekbaar te maken, aan te raken en samen verder te brengen. Met de ontwikkeling van eigen leiderschap ben je in staat effectiever te zijn in teams en breng je teams en organisaties op een hoger plan. Kun je verandering en ontwikkeling gemakkelijker aan. Kort samengevat: investeren in mensen, investeren in leerprocessen. Zodat je kunt zeggen: we doen de juiste dingen en we doen de juiste dingen goed. Dat is de kern van onze MD aanpak. 

Het LEAD model

Leiderschap is een vak. Het vraagt de vaardigheid en het inzicht om medewerkers vertrouwen te geven en ze te inspireren om vanuit die basis te werken aan wat de organisatie wil bereiken. Wat ons betreft niet zozeer vanuit hiërarchie en control. Meer vanuit vragen als: doen we samen de goede dingen en doen we ze goed, kunnen we ons voldoende ontwikkelen en is het vooral zinvol wat we doen. In feite de “why” vraag. Ons LEAD model helpt leidinggevenden om leiderschap vorm te geven door steeds te kijken naar wat je leert en wilt leren wanneer je doelstellingen en prestaties centraal stelt. En je van daaruit onderzoekt wat je te doen hebt op het thema eigen leiderschap, het leiden van anderen en het leiden van veranderingen. Sturen op die samenhang betekent dat je beter kunt sturen op het realiseren van ambities en performance doelstellingen.

Hoe ziet het programma er uit?

  • 5 inhoudelijke dagen 

  • Een “skillslab” van een dag, waarin met een acteur wordt gewerkt aan de ontwikkeling van rofessionele vaardigheden;

  • Twee maal (samen een dagdeel) een individuele coaching;

  • Twee maal een dagdeel (samen een dag) groepsintervisie over werkgerelateerde casuïstiek. 

  • Een afsluitend minisymposium van een dagdeel, waar deelnemers collega’s uitnodigen om de opbrengsten van de leergang met een bredere groep te delen. 

  • Totale duur voor deelnemers: 8 dagen 

Voor we starten voeren we met iedere deelnemer een intakegesprek over de ambities en leerdoelen. Daarnaast nemen we het Octogram af bij iedereen, een instrument dat werkgerelateerde voorkeursstijlen in kaart brengt op basis van het competing values model van Quinn.

Lead performance: ambities en vergezichten. Wat heb je dan te leren?

  • “De staf gaat zijn eigen gang en doelen zijn ook niet al te helder”

  • “Die leidinggevenden zijn het blijkbaar niet eens”

  • "Weer een training waarvan je weet dat je er niks aan hebt”

Dit zijn echte quotes, die aangeven dat er blijkbaar een gat zit tussen wat mensen doen en wat ze zouden kunnen doen in het geval ambities en vergezichten helder zijn en mensen aan de realisatie ervan vanuit verbinding samen werken.

In het eerste deel van ons LEAD programma gaan we op deze vragen in en analyseren met deelnemers in hoeverre er consistentie en congruentie bestaat en wat er te leren is. Van daaruit werken we verder aan het volgende programmaonderdeel.

Lead self / lead learning

De ontwikkeling van ieders eigen leiderschap is de basis van succesvol leiderschap. Wie ben je, wat is je stijl, je manier van doen. Je kracht en misschien ook je ontwikkelpunt. Het is een erg leuk en boeiend onderdeel van het programma. Zo wordt iedereen gevraagd zijn of haar levensverhaal te vertellen, vanuit de vraag hoe je bent omgegaan met uitdagingen en teleurstellingen. Welke patronen herken je daarin in het hier en nu. Met als afsluitende vraag: wat heb je te leren om je eigen leiderschap verder te ontwikkelen. En hoe zetten we coaching en intervisie daarvoor in.

Lead others / lead learning

Waar mensen samenwerken en zich vanuit gedeelde ambities verbinden ontstaan gedragspatronen. De vraag bij het leiden en ontwikkelen van teams is of de samenwerking functioneel is en bijdraagt aan het realiseren van ambities. Of juist niet. Teams met te vage doelen, teamleden die elkaar te weinig aanspreken, teamleden die “moeten” in plaats van gevraagd worden hoe zij ontwikkeling zien. Inzicht in je eigen leiderschap, ook in die van je teamleden is essentieel om van teamontwikkeling een succes te maken. Schaken op twee borden: op dat van het team als collectief en op dat teamleden om hun eigen leiderschap vorm te geven. Hoe gaan we dat doen en wat is er te leren.

Lead change / lead learning

Veranderings- en ontwikkelingsprocessen zijn van alle tijden en worden meestal als lastig beschouwd, omdat het verlaten van het oude en vertrouwde, weerstand geeft.

In dit blok gaan we in op wat de essentie is van veranderen en weerstand. Veranderen betekent vaak dat iets “ouds” niet goed is. Klopt dat en in hoeverre? En wat betekent dat dan voor thema’s als weerstand en hoe je daarmee omgaat. Kan weerstand ook een vorm van verkrampte betrokkenheid zijn? Stel dat je in staat bent anders te kijken, wat valt er dan te doen en wat valt er dan te leren?

De afronding: lead performance en evaluate learnings

De afsluiting van de leerreis. De ambities komen terug. Vooral vanuit de vraag: wat hebben we geleerd, gedaan, beschouwd om er samen, in verbinding met elkaar, beter van te worden? Hebben we de ambities dichterbij gebracht, is er meer collectieve kracht en richting ontstaan, welke inzichten hebben we opgedaan en belangrijk: hebben we in alle eerlijkheid ook dingen laten liggen. Hoe gaan we samen verder op onze ambitiereis en wat is er nog met elkaar te doen?

Informeer naar ons leiderschapsprogramma

Onze leiderschapspgramma is een maatwerkprogramma. Neem contact op voor meer informatie.